lørdag 8. oktober 2011

Sjokolade-nøttebar - lavkarbo ♥

Kjempegode sjokolade-nøttebarer :) 











Originaloppskrifta fant eg her hos Ingrid :) 
Litt forandra hos meg, av ulike grunnar ;)

Oppskrift til ca 20 stk.

1,5 dl mandler
3 dl valnøtter
1/2 dl linfrø
1/2 dl sesamfrø
1/2 dl solsikkefrø
1/2 dl kokosmasse
3 ss
mandelmel (glømte eg å ha oppi)
1,5 dl
kokosolje
2 ss tagatesse
1/2 ts salt

Sjokoladetopping:

100 g mørk sjokolade, brukte 86 %
3 ss kokosolje
1,5 ss tagatesse

1 ss fløte

Fremgangsmåte:
Eg hakka mandlane og valnøttene litt.
Ha nøttene i en varm stekepanne. 
















Ha over litt kaldpresset olivenolje, salt og stek dem 
rundt fem minutt. Ha i det øvrige tørre (minus mandelmelet). 
Pass på at ikke panna er for varm, da spretter linfrøene 
avgårde - hihi, akkurat som popcorn ;)
Smelt kokosoljen og bland inn alle ingrediensene.


 













 Ha over i former. Jeg brukte silikon-muffinsformer 
frå Euro Pris. Er veldig praktiske da barene er enkle å få ut. 














La brettet stå i kjøleskapet mens du lager 
sjokoladetoppingen. Smelt kokosolje og mørk sjokolade 
(jeg brukte 86%). Bland inn de øvrige ingrediensene.
Hell det over i formene og sett i kjøleskapet i et par timer.


2 kommentarer:

  1. Disse tror jeg at jeg nå lage meg til helgen :D

    SvarSlett
  2. Kjempegode, og grei å ha på lur :) Husk å oppbevare i kjøleskap, desse blir mjuke om dei ligg ei lita stund i romtemperatur, som alt anna som innholder cocosa.

    SvarSlett