tirsdag 14. juni 2011

Lavkarbo-vafler mmmmmm ♥

Då har eg funne mine lavkarbovafler,
desse var akkurat som 'vanlige' vafler, kjempegode :)

Fant oppskrifta en eller anna plass på nettet,
men huskar ikkje kar henne........


Desse vaflene hang godt sammen,
og var lette å ta ut av vaffeljernet :)
Pitte litt tynnare enn vanlige vafler,
men smaken var absolutt ikkje 'tynnare' :)

Oppskrift til 8-10 vaffelplater:

3 dl seterrømme
4 egg
100 g meierismør, smelta
1 ss sukrin
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
5 ts Johannesbrødkjernemel (JBK)

Bland alt det våte først, ha deretter alt det tørre oppi
og bland godt sammen.
La det stå å svelle 5-10 minutt.
Røra er litt tjukkare enn vanlig vaffelrøre,
men ser ellers ut som ei 'vanlig' røre.


Steik og nyt 


Edit 11.august:
Desse fungerer også godt som lapper,
eller litt tjukke pannekaker :)

16 kommentarer:

  1. Åhhh, så gode de ser ut! Den må jeg prøve. Men hvor får du tak i sukrin, og johannesbrødkjernemel?

    SvarSlett
  2. Sukrin kjøper eg på helsekost, og det er litt dyrt. 69 kr pr pakke (500 gram trur eg), men hos meg holder en pakke iallefall 1-2 mnd so då er det greit. JBK kjøper eg på Helsekost og på Mega her i Ulsteinvik. JBK gjere at røra sveller, og på den måten kan lage vafler uten mjøl. Lykke til :)

    SvarSlett
  3. Mmmmm disse må eg prøve :) så fikk eg svar på det eg lurte på fra "krepsemoren"

    SvarSlett
  4. Desse er heilt aldeles nydelige!! Elsker dem! MMMMM!!! Feite som bare det, men herregud for ein deilig smak! Med en klatt rømme og litt blåbærsyltetøy så er du i himmelen med en gang.

    SvarSlett
  5. Eg er heilt enig Anonym :) vafler eller lappar fulle av kveitemjøl kan aldri måle seg med desse :) Eg steikte dei som lappar for ett par dagar sida, og hadde på rømme og blåbærsyltetøy.... nam nam :)

    SvarSlett
  6. Takk for oppskriften! Skal lage disse ikveld! Gleder meg ;-)

    SvarSlett
  7. Jeg laget disse i dag, men syns etter den første vaffel at de var så tynne. Men veldig gode. Så jeg tilsatt litt psylium/fiberhusk oppi. Og da ble de tykke:)Også hadde jeg i bittelitt vaniljepulver.

    SvarSlett
  8. Takk for tips Charlotte :) Då blir det fiberhusk neste gong det blir vafler :) Blir oftast brukt som lapper/pannekaker, og då blir dei tjukke :)

    SvarSlett
  9. Takk for oppskrift på vafler.
    Dette er noe har savnet som nokså ny i lavkarboverden, men disse skal prøves.
    Legger meg til som følger på bloggen din.
    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  10. I dag tidlig overrasket jeg kjæresten med kaffe og vafler på sengen. Han sa gang på gang hvor godt det smakte! Og jeg er helt enig! Dette er nok den beste vaffeloppskriften jeg har smakt siden jeg begynte på lavkarbo :) Så tusen takk :)

    SvarSlett
  11. Kor bra at dokke likte vaflene :)Eg må ha vafler i helga, det er lenge siden sist :)

    SvarSlett
  12. He,he denne oppskriften har jeg brukt leeeeeenge, var det på bloggen min du fant den? :-)) Men god er den uansett hvor du fant den. Jeg bruker den til mye både søt som vafler og uten søtning på tur med ost og skinke inni som "tortilla" / "lefse" niste eller som toast i toastjernet eller vaffeljernet med ost og skinke inni, men da lager jeg de uten sukrin. Mange muligheter å bruke disse vaflene på.

    SvarSlett
  13. Disse var så gode =)

    SvarSlett
  14. Hei!
    Kan jeg bruke Fiberhusk i stedet for Johannesbrødkjernemel i denne røren? Hadde tenkt å lage dem nå, men hadde ikke dette melet. Håper på svar snarest.

    SvarSlett
  15. Hvor mange karbohydrater er det I disse?

    SvarSlett