fredag 2. desember 2011

Pepperkaker - lavkarbo ♥

Då er eg i gong med julekakebaksten.
Først ut er pepprkaker, en liten test på
om det går an å etterligne sånne kaker.
Vel det vart pepperkaker, og smaken var 
grei den. Men litt tørrare, og litt mindre 
sprø. Dei skal få ligge på rist ei stund....

50 gram smør
0,5 dl Monin sirup - karamell
1,2 dl vatn
0,7 dl tagatesse
6 ml kanel
4 ml ingefær
4 ml nellik
5 ml natron
150 g mandelmel (fettredusert)
125 kokosmel

Bland alt det tørre. Smelt smøret og bland alt det våte i det tørre.
Bland godt. Pakk det inni plastfolie, og lat det ligge i kjøleskapet
ett par timar.
Ta en klump, og kna den godt i hendene. Legg den på ett
bakepapir og legg ett nytt bakepapir oppå. Kjevle ut til det blir
ganske tynt. Stikk ut figurar, og legg på bakepapir.

160 grader, ca 10-15 minutt.

Deiga var ikkje like smidig som ei vanlig pepperkakedeig.
Neste gong skal eg prøve med fløte isteden for vatn.
Eller kanskje litt meir smør og litt mindre vatn.

Men den hadde god pepperkakesmak :)

Edit dagen etter bakst: pepperkakene er nydelige :)
Ikkje knasande sprø som kjøpekaker, men dette er
pepperkaker  ♥

3 kommentarer:

  1. Det står bakpå den pakka med kokosmel jeg har at man pr kopp (US cup) mel, skal man ha en halv kopp ekstra med væske. Kan være derfor...

    SvarSlett
  2. Takk for tips :) Skal huske på det neste gang eg prøvar. Kanskje det kan vere en ide å tørke dei litt på heilt lav varme også.

    SvarSlett
  3. Tok samme mengde fløte + ca. en halv gang (0,6 dl) til. Tror han ble litt mer smidig. Hadde ikke Monin karamell, men jeg var heldig og hadde en flaske med Barista Chai sirup (smaker litt som gløgg) og det tror jeg ble bra:-)

    SvarSlett