søndag 28. august 2011

Fløtesaus til bl.anna svinekjøtt - lavkarbo ♥

Mmmmmm, i dag har eg spist den beste
middagen ever :) En sånn middag der det
er vanskelig å gi seg ;))

Dagens meny:
Ytrefilet av svin, 
fløtegratinert sellerirot (oppskrift finn du her)
steikt løk og paprika 
nydelig fløtesaus

Sausen:
ca 2 ts meierismør
en skvett med fløte
ca 2 ts creme fraiche
steikesky frå steikepanna
1 eggeplomme
en pitte liten skvett Worchestershire sauce
seltinsalt
pepper
(so skal eg innrømme at eg hadde oppi 
en bitte liten bit med brunost)

Smelte smøret og ha oppi fløten. Varm opp, og rør 
inn eggeplommen. OBS!! sausen må ikkje koke. 
Ha så oppi resten av ingrediensane og varme sausen 
til den tjuknar pga eggeplomma. Denne sausen var 
FARLIG GOD :) Trur en av dei beste eg har smakt :)

Ytrefileten låg i Allround-marinade i nokre timar før 
steiking. Eg skar den i passe tynne skiver og steikte den 
på forholdsvis lav varme. Vart veldig møre kjøttstykker,
nam nam.

Eg steikte en passe porsjon med løk og paprika i restane
av steikesky etter kjøttet til dei var so vidt møre.

Om dokke lure.... ja dette var middagen over alle 
middager :) Sausen var spesielt god.
Skulle gjerne ha slikka fatet reint, men eg må jo lære 
tausa i huset gode manerer..... hihihi

Og OBS OBS, du behøver IKKJE å spise lavkarbokost 
for å lage denne retten altså. Du går glipp av ett
gourmetmåltid om du lar vere :)

5 kommentarer:

  1. Det hørtes veldig godt ut, Mariann!

    SvarSlett
  2. Det var knallgodt :) Endelig en saus som var bedre enn om den va laga på smør/kveitemjøljevning :)

    SvarSlett
  3. Nam, så utrolig godt dette hørtes ut da! Skal absolutt prøves :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  4. Åja, Anette... dette va berre so nyyydelig :)

    SvarSlett
  5. Hei mariann, har prøvd ett par av dine oppskrifter og må bare si du har kjempegode oppskrifter! men jeg synes det mangler hvor store porsjoner det er, er de til 2 persjoner el 4?

    SvarSlett